Anekdotes van het GVB

bijgewerkt 3-2-2011
Terug naar hoofdpagina

Waar gebeurde anekdote van het GVB te Amsterdam


Er stonden 2 trams bij het eindpunt pan lijn 10 in de Van Hallstraat.
In een van de Trams had een bestuurder een blinde geleidestok gevonden,
en daarmee waren ze onder veel gelach een scene aan het voor bereiden,
Tegen de tijd dat het tijd was dat de eerste tram moest vertrekken,
zette die bestuurder een donkere zonnebril op en onder begeleiding van de andere bestuurder met conducteur liepen ze gezamenlijk naar de tram,
al schuifelend en net zo doende alsof hij blind was met de blinde geleide stok zette zijn collega hem op de bestuurders zitplaats,
wees met zijn handen naar enkele knoppen en de bestuurdersknuppel,
en zei tegen hem nou de knoppen en bediening weet je verder wel te vinden Frans, je blijft toch tussen de rails,

Er zaten inmiddels al enkele passagiers in de tram,
en voordat zijn collega de deur uit was en alles uitgelegd had was de tram al leeg.
Gek hè


-
-

Nog een anekdote van het GVB


Van de lijn 32 op het Buikslotermeerplein in de avonddienst.
Vaak stonden we met 2 of 3 wagens aan het Buikslotermeerplein en we moesten dan vaak de wagen een stukje ophalen om na de koffie gelijk weer in de wagen te springen als het tijd was.
een van de collega's ging dat ook weer doen, maar op een hele bijzondere wijze,
hij zette de wagen in de versnelling het waren automatische bussen en met de lucht van de deuren trok de motor als hij liep de bus toch vooruit,
hij ging ernaast lopen en deed net of hij de bus vooruit duwde.
De passagiers de op de halte stonden te kijken zeiden nou die is ook sterk!!!


-
-

Wat mijzelf een keer is overkomen.


Ik moest een shuttlebus uit de garage Noord halen om op een lijn naar Schiphol te gaan rijden,
ik had alles bij me, ik had getekend,
behalve het wagenlijnbordje dat was ik vergeten,
ik reed de bus tot voor de portiersloge en ik dacht ik ga het nog even halen,
maar het was erg koud en ik dacht ik doe de voordeur even dicht dan kan het even warm worden binnen.
We konden de voordeur aan de buitenkant dichtdoen aan de onderkant zat een schakelaar.
Ik ging naar buiten en drukte die schakelaar in,
maar ik was vergeten de bus op de handrem en in zijn vrij te zetten dus de bus ging automatisch rijden en ik stond buiten met de deuren dicht,
ik heb nog geprobeerd om de bus met handkracht tegen te houden maar dat lukte niet,
er stonden enkele collega's te kijken in de portiersloge en die zagen mij zo bezig en schoten in de lach,
maar intussen reed de bus bijna de portiersloge binnen,
toen ik opeens bedacht de lucht van de deuren te halen,
er zat zo'n hendeltje rechts naast de deur, en langzaam stopte de bus door middel van de deurrem.
nog maar net 10 cm van de loge af.
De collega's in de loge stonden in een deuk en ik had pijn in mijn rug van het proberen de bus tegen te houden.!!!!

Lachen !!!!


- Toen ik nog reed op lijn 12 vanaf de Oostaanstraat naar het centraal station reden we met Monocontrols
en die reden vrij comfortabel bij het beginpunt was een soort vluchtheuvel in het midden van de straat
met aan de kant een vrij klein huisje met een houten bank en daarboven een warmhoudplaatje
waar onze flesjes met koffie warm werdt gehouden
het was een erg drukke lijn maar vrij kort en als we soms te laat waren vanwege de drukte op de weg
en de brug die vrij vaak open stond, dan regelden wij zelf vaak dat we weer op tijd kwamen voor de aflossing
dan zeiden we tegen onze voorganger bijvoorbeeld ga jij achterom via de spaarndammerdijk en de Houtmankade naar het CS
in de avondspits want dan hadden we veel passagiers richting de Spaarndammerbuurt.
R4C3
R5C1 R5C2 R5C3
R6C1 R6C2 R6C3
R7C1 R7C2 R7C3
R8C1 R8C2 R8C3
R9C1 R9C2 R9C3
R10C1 R10C2 R10C3